Powered By Blogger

torsdag den 11. juni 2015

Disney World og Universal Studios - Florida

I slutningen af April tog vi alle 3 til Disney World i Florida. Vi havde taget en af Barbs udvekslingsstudenter fra college med. Hun er fra Vietnam og hendes navn er Dream. Disney World er meget stoerre end Disney Land (Californien). Det er et kaempe stykke land der er blevet delt op i flere forskellige parker, og man skal koere men bus/bil fra park til park. Vi boede paa et hotel der hedder Animal Kingdom Lodge. Det var et super flot hotel, der  havde Afrikansk tema. Ude fra vores balkon kunne vi se levende safari dyr. Fx giraffer, gazeller osv.
Vi brugte 6 dage i Disney, hvor vi brugte en dag i hver park, og den sidste dag tog vi tilbage til den park vi gerne ville se igen. Nogle af parkerne hed Animal Kingdom, Hollywood Studios, Epcot, og Magic Kingdom.

De fedeste rutsjebaner synes jeg var i Hollywood Studios, da de baade havde Tower of Terror, og Aerosmith's Rockin' rollercoaster.
Epcot havde smaa afdeliner med de forskellige lande hvor der var restauranter eller butikker. Der var bl.a. Italien, Frankrig og Norge. Der var ikke Danmark.. Vi tog ind og spiste morgenmad paa en restaurant i Norge, hvor Disney prinsesserne gik rundt og hilste paa gaesterne. Saa man kunne tage billeder med dem. Det samme gjorde vi en af aftenerne. Vi spiste et sted hvor Peter Plys og vennerne gik rundt, og vi tog ogsaa billeder med dem.

Da Barb ikke er specielt glad for rutsjebaner saa vi rigtig mange shows, og proevede ikke ret mange rutsjebaner. Vi saa shows med alt ligefra film til musicals til teaterstykker, med prinsesser og dyr. Vi saa 5 forskellige shows bare med Find Nemo.
De 2 sidste dage tog vi til Universal Studios. Barb sagde at Margherita og jeg kunne gaa for os selv, fordi vi rigtig gerne ville proeve nogle forlystelser. Vi fandt hurtigt ud af at der var en Harry Potter afdeling som vi selfvfoelgelig naermest loeb hen til. Der var Diagonalstraede, Hogsmeade og Hogwarts. Og saa var der Hogwarts expressen til at transportere os fra Diagonalstraede til Hogsmeade. Det var super godt lavet, og alt saa helt aegte ud.

I Diagonalstraede havde de bygget Gringotts, hvilket er den store bank, med en drage paa toppen, der fra tid til anden spyede ild. Der var en Quidditch butik hvor man kunne koebe boldene, koste og spillertoejet. Der var en Olivanders, der solgte tryllestave, saa jeg fik selvfoelgelig koebt en tryllestav :)

Det hele var super godt lavet. og Margherita og jeg havde det rigtig sjovt derinde. Det hele var godt nok rimelig dyrt. Man kunne koebe en Hogwarts kappe for omkring 1400kr.
Alt i alt havde vi det rigtig sjovt hele ugen. Vi fik set en del, og vejret var heldigvis godt (og varmt) hele ugen.

Seattle

I begyndelsen af April tog Marghertia, Barb og jeg til Seattle, Washington for en forlaenget weekend. Vi skulle moede en af Barb's venner, der arbjeder hos Amazon's hovedkvarter. Derudover havde hun planlagt at vi bare skulle gaa rundt og se byen.

Vi tog hen til et sted der mindede om et museum, hvor alle skulpturerne er lavet glas.. Der var skulpturer i alle mulige farver. stoerrelser og former. nogle af dem hang endda fra loftet.
Da vi var faerdige derinde tog vi hen til 'Space Needle'. Det er et 184m hoejt udkigstaarn. Der var en super smuk udsigt, og vejret var heldigvis godt.

Image result for the tower in seattle
Bagefter tog vi paa en faerge rundt i havnen hvor vi blandt andet saa store fiskebaade, og en helt masse MAERSK containers. Ude paa vandet kunne vi se en stor del af byen. Og da jeg nu engang er dansker fortalte jeg da ogsaa alle der ville hoere paa mig at MAERSK er dansk :)

Vi fik ogsaa en udergrundstur i Seattle. Det viser sig at i gamle dagen byggede man veje ovenpaa de veje der allerede var der pg.a tidevand og oversvoemning osv. Og hvert aar synker gaderne i Seattle en lille smule. Saa vi rendte rundt nede paa de gamle gader (der ligger under de nye) i en lille, fugtig og ildelugtende tunnel. Vi havde selvfoelgelig ogsaa en guide der fortalte os smaa historier fra dengang.

I Texas er Seattle kendt for at vaere et suuuper koldt sted at vaere. Maaske fordi det ligger oppe nordpaa, saa Barb sagde til Margherita og jeg at vi skulle tage varmt toej med. Det gjorde jeg saa, men selvom det var koeligt var det stadig varmere end i Danmark paa det tidspunkt. Vi havde omkring 15 grader, og Barb og Margherita koebte halstoerklaeder og froes hele tiden.

tirsdag den 17. marts 2015

Tirsdag d. 17 marts

I februar fejrede jeg jo min foedselsdag. Fordi min foedselsdag var en torsdag vaekkede Barb mig med John Lennon 'birthday', hvor hoejtalerne var skruet helt op... Det var jo super fedt. Om morgenen gav Margherita mig min gave, og Barb havde lagt henddes gave til mig paa bordet, da hun moeder tidligt. Da jeg kom i skole gav  en af mine veninder mig en masse heliumballoner der sagde 'happy b-day' og saa videre.. Hele dagen sagde folk tillykke til mig, og jeg fik rigtig meget chokolade og andet slik af mine venner og veninder.
Den foelgende weekend havde Barb lejet to suiter paa et meget fancy hotel, der havde en paent stor indendoers pool, og bobblebad. Jeg invitede 5 veninder over, og vi badede, spiste kage (med den klammeste Amerikanske smoercreme jeg mogensinde har faaet), saa sang de foedselsdagssang for mig, gav mig gaver, og saa snakkede vi ellers bare til vi blev traette.. Morgenen efter var der stor brunch buffet, og derefter blev de allesammen hentet.

Derudover er jeg blevet informeret om at jeg har glemt at fortaelle om jul og nytaar, saa det vil jeg da lige goere :)

Hele december maaned var meget anderledes end hvad jeg er vant til: Der var julepynt overalt, juletraeet var flydt med meget utraditionelt julepynt, og i toppen af traet sad den grimmeste cowgirl engel klaedt i roedt.. wtf?!
Vi havde stort set julemusik koerende hele maaneden rundt, hver eneste dag fra da Barb kom hjem fra arbejde, til hun gik i seng.. Det var nu meget hyggeligt. D. 24 var ikke noget specielt.. Barb arbejdede hele dagen som saedvanligt, saa Margherita og mig lavede aftensmad: kylling og pasta med pesto, og slicede agurker som salat. Det satte hun virkelig ogsaa pros paa da hun kom hjem. Det var ogsaa det foerste, og sidste, hjemmelavede maaltid (udover thanksgiving middagen) mens vi har vaeret herovre.
D.25 stod vi op, spiste fornem morgenmad (hjemmelavede vaffler med sirup) og ventede paa et par af Barbs venner der skulle komme forbi. Da de endelig kom, begyndte vi at aabne gaver. Der var ret mange, og det var rigtig hyggeligt. Vi sad og saa hvad vi hver isaer fik, og slappede ellers bare af. Vi havde omkring 20 grader den dag, saa vi rendte bare rundt i shorts og t-shirt.

Nytaarsaften var ogsaa varm nok til shorts og t-shirt. En af mine venner inviterede Margherita og mig til en lille fest, hvorefter det var meningen de skulle koere os hen til en af Margheritas venner omkring midnat, hvor vi skulle til fest med ham, og derefter sove ved ham alle 3. Men d=aftenen gik ikke som planlagt.. Vi blev hentet og koert hen til den foerste fest, men i loebet af aftenen fik baade Magherita og min ven det super daarligt, saa vi endte med at vaekke Barb lidt over midnat, saa hun kunne komme og hente os.. Margherita havde det stadig daarligt dagen efter, saa hun stod slet ikke op.. Vi saa slet ikke noget fyrvaerkeri overhobedet, og det blev altsaa moerkt allerede ved 8-tiden. Heller ikke omkring midnat blev der fyret saerlig meget af...

I februar var der Mardi Gras. Mardi Gras fejrer det samme 'event' som fastelavn. 40 dages faste. Nogle mennesker giver noget op i de foelgende 40 dage. Fx chokolade, alkohol, koere i bil osv. YFU havde lavet et arrangement hvor alle YFU'er i Texas havde muligheden for at moede op i Galveston, hvilket er en lille by 3-4 timers koersel fra San Antonio, hvilket herovre kun er en lille koeretur. Vi var rigtig mange mennesker fra YFU, og vi skulle alle sammen vaere en del af paraden. Den gik naesten hele vejen gennem byen. Om livet havde vi allesammen baelter, og i baelterne havde vi sat min. 12 kroge, der holdte hver 12 halskaeder. Saa da vi gik i paraden kastede vi halskaederne ud til folk der stod i siderne. De raabte og skreg after halskaeder, og nogle halskaeder var findere end andre osv.. Det var super sjovt, og jeg moedte rigtig mange soede mennesker.
Image result for mardi gras necklace
I dag var det St. Patrick's Day, og de fejrer det rent faktisk herovre. Herovre tager man et stykke groent toej paa for at fejre dagen.. troede jeg.. En af mine laerer fortalte mig, at det er pg.a. en dum overtro at man tager groent toej paa. Det viser sig, at grunden til at de har groent toej paa i dag, er saa de kan skjule sig for de der dvaerge der efter sigende har krukken med guld. Hvis man (som jeg) ikke havde taget groent toej paa er man ikke skjult, saa dvaergene kunne se dig, og derfor nive dig. Saa det resulterede i blaa maerker paa mine arme fra at have blevet nivet i armene af mindst 5 personer i hver klasse jeg har.. hvilket er 7 klasser..

lørdag den 7. februar 2015

NASA

Den foerste weekend i December tog Barb, Margherita og jeg til Houston for at besoege rumstedet NASA. Barb havde booket os ind paa et fancy hotel, hvor vi havde en suite. Vi ankom sent fredag aften, saa vi gik direkte i seng, saa vi kunne staa op og komme aftsed i god tid loerdag morgen. Vi kom ind i en stor bygning der var fyldt med smaa skulpturer, robotter og stande med maanesten, meteorstykker osv.

Vi tog paa en guidet tur i hele NASA omraadet, hvilket var rigtig stort. Vi satte os paa en lille tog, hvor vi stoppede et pat steder, fx kontrolrummet, hvorfra folkene holder styr paa alt hvad der bliver sendt op i rummet.

For et par aar siden blev rummet renoveret, og bygget om, men det tidligere rum er det man ser i filmen Apollo 13. Vi var saa heldige at paa en af skaermene kunne man se live optagelser fra Mars, og vi saa en solopgang. Det saa meget anderledes ud, og det var ovre super hurtigt.

Vi saa ogsaa stedet hvor astronauter traener inden de skal op i rummet, og den foerste raket de sendte op i rummet, og smaa flag, der representerede hver Apollo rejse.

Paa hele den guidet tur var vi undenfor, undtagen naar vi stoppede for at se kontrolrummet, eller raketten. Hele turen tog 2 timer, pg.a. at omraadet er saa stort. Paa den sidste del af turen koerte vi forbi en kirkegaard, hvor mange af astronauterne er begravet, saa vi holdte 2 min tavshed, og koerte tilbage til bygningen. Det var omkring 22 grader hele weekenden, saa det var jo dejligt at kunne baere shorts i December maaned.